Vår vision är att bli Sveriges bästa speditionsfirma
Christian Blomster ny VD för Key Logistics
Stefan Hansson har jobbat som VD i 15 år varav 10 i bolag som han också varit ägare i. Nu lämnar han över stafettpinnen till Christian Blomster för att säkerställa fortsatt utveckling, Key Logistics går från att vara ett ägarstyrt till ett ägarlett bolag och med det hoppas vi uppnå en trippeleffekt.
Stefan berättar om tankarna bakom förändringen:
Rollerna har gått ihop lite för mig då jag har varit både VD och ägare. Det funkar till en viss nivå, nu vill vi växla upp ytterligare på samma gång som det är extremt viktigt att alla medarbetare fortsätter må bra och då behövs det ett annat ledarskap. Christian som VD är en jätteviktig pusselbit i den här utvecklingen, han kommer få fullt mandat att utifrån sitt VD-direktiv driva och utveckla bolaget. Vi som är ägare kommer i vår tur skapa ett tydligare ägardirektiv som styrelsen ska jobba efter. Jag är styrelseordförande och kommer kunna lägga mer fokus på att arbeta med de långsiktigt strategiska frågorna. Jag har fortfarande massor av energi men vill lägga den på mer strategiska frågor som innovation, hållbarhet och hur framtidens affär kommer se ut. Christian har allt som krävs för att lyckas som en modern ledare. Han har full fokus på våra medarbetare, järnkoll på våra kunders affär och ligger långt framme i den digitala utvecklingen. Christian är en fin ambassadör för bolaget, när han blir VD så kommer våra viktiga internationella relationer stärkas ytterligare. Med mig som navigatör och Christian som kapten tror vi att 1+1 kommer bli 3!
Vem är då vår nya VD, mannen med det poetiska efternamnet Blomster? Christian är småbarnspappan och golfaren som har gått den långa vägen genom speditionsvärlden för att nu vara framme vid VD-posten.
Hur ser du på din nya roll?
Det är otroligt spännande och roligt, jag har haft det övergripande ansvaret under några år, men Stefan har alltid funnits där. Nu får jag styra efter eget huvud och jag känner att vi har alla förutsättningar för att lyckas. Vi har ett fantastiskt team, en bra strategi och tydliga mål som jag ser fram emot att förverkliga.
Hur ser strategin ut och vad är målet?
Vår strategi är väldigt försäljningsinriktad, vi gasar även när det lutar emot och blir ännu mer lösningsorienterade när våra kunders behov är utmanande. Vi fick ett bra bevis för att vår strategi funkar under pandemin. Vår lösningsorienterade inställning tillsammans med våra professionella medarbetare tror jag kommer bli viktigare än någonsin nu när vi med största sannolikhet har några tuffa år framför oss rent konjunkturmässigt. Vår vision är att bli Sveriges bästa speditionsfirma, vi har identifierat ett stort hål på marknaden och den positionen ska vi ta!