Sjöfrakt – för stora volymer

Frakt med båt är ett kostnadseffektivt transportsätt med låg miljöpåverkan. Det passar bra när du behöver importera eller exportera stora volymer. Vi kan hjälpa dig med sjöfrakt till – eller från – hela världen.

Vågor på ett mörkt hav.

Frakta med båt till hela världen

Vill du frakta från Kina till Sverige? Eller från Sverige till USA? Med vår hjälp kan du importera eller exportera varor med sjöfrakt till alla världens hamnar för frakt och gods. Vare sig det gäller hela containrar (FCL), några paket (LCL) eller samlat gods från flera leverantörer i ett land (BCN), hjälper vi dig att hitta frakten som passar – till det bästa priset och de kortaste transittiderna. Det kan vi erbjuda eftersom vi har kontakter med samtliga rederier och andra speditörer på marknaden, vilket gör att vi kan jämföra och förhandla för ditt gods väg till dig. Att vi själva styr lastningen gör att vi kan klippa flera led och minska godsets hanteringsprocess – och därmed kostnad.

 

Under godsets resa håller vi dig uppdaterad. Vi övervakar varje steg i frakten, från bokning och avfärd till ankomst och leverans, så att du alltid vet var ditt gods befinner sig. För att ditt gods ska tas omhand på bästa sätt, både där det packas och där det tas emot, jobbar vi med agenter runt om i världen. Du kan vara trygg i vetskapen om att vi tar hand om detaljerna och håller dig informerad genom processen.

Frakt med båt tar relativt lång tid – vi räknar med mellan 40 och 60 dagar. Därför passar sjöfrakt bäst för varor som det inte är så bråttom med och där du behöver stora volymer. För sjöfrakt hanterar vi till exempel konsumentvaror som schampoo, cyklar och kläder; lagervaror som skruvar och reservdelar samt produktförpackningar som påsar och kartonger.

FCL och LCL är olika sätt att fylla en container:

FCL står för Full Container Load och betyder helt enkelt att fylla en hel container. Det passar dig som ska frakta stora volymer, eller dig som vill undvika att dela utrymme med andra. En full container öppnas inte förrän den anländer till dig, så du vet att ditt gods är orört.

LCL står för Less than Container Load och passar dig som inte kan fylla en hel container, utan bara vill få med några paket eller pallar, och kan tänka dig att dela utrymme med andra företags varor. Du köper då ett antal kubik i en container. Godset kommer pallat och klart till leveransadressen, men det kan ta lite extra tid eftersom samlastning och -lossning kräver mer hantering i hamn än FCL. 

BCN står för Bulk Containerised Load och passar dig som har gods från flera leverantörer i ett land som ska lastas i en gemensam container. På så sätt kan du samla varorna och optimera frakten, även om du inte har tillräcklig volym för en full container.

Det finns olika stora containrar: 20-fot, 40-fot och 40-fot high cube.

  • 20-fot rymmer cirka 33 kubikmeter. 
  • 40-fot rymmer cirka 67 kubikmeter. 
  • 40-fot high cube container rymmer cirka 76 kubikmeter.

Ja! Vi har ett engagerat team som kan lösa komplexa transporter. Överdimensionerade och tunga föremål (Break bulk), hela lastbilar eller tåg som rullar på båten (RoRo), specialcontainrar som Flatrack, eller hela chartrade fartyg – vad du än behöver, så löser vi det.  

Ja! För temperaturkänsligt gods finns särskilda containrar, Reefers. Deras kan hålla en konstant temperatur ner till -40°C och deras kylsystem är anslutet till fartygets elförsörjning. Reefer-containrar finns i samma mått som vanliga containrar. Vi hjälper dig att hyra en reefer-container, om ditt gods behöver det.

Ja, sjöfrakt är ett av de mest miljövänliga alternativen för godstransport över långa avstånd. Fartyg släpper ut betydligt mindre koldioxid per ton fraktat gods, jämfört med lastbil och flyg. Bara genom att välja båtfrakt i stället för flyg reducerar du 98% av utsläppen. 

För att minska vår miljöpåverkan arbetar vi med veckovisa samfrakter från Kina. På det sättet kan vi minimera tomrum i lastutrymmet för att slippa frakta luft. Genom att fylla containrar minskar vi även utsläppet per vara, och kan göra vårt för att minska antalet transportresor. 

Vi gör även en uträkning på hur stor klimatpåverkan transporten utgör, och miljökompenserar våra transporter.

Det är svårt att säga, eftersom många faktorer spelar roll. Avståndet, volymen, typet av gods och transportens komplexitet påverkar alla priset. Därför är det svårt att ge ett exakt pris utan att veta mer om de specifika behoven.

Vi försöker alltid ta fram kostnadseffektiva lösningar. Dels genom att jämföra olika rederier, dels genom att vi själva styr lastningen, vilket klipper flera led i processen – led som annars skulle kostat mer.

Stort fartyg mitt ute på havet

Fördelar med sjöfrakt

Låg miljöpåverkan

Fartyg kan transportera stora mängder gods samtidigt, vilket innebär att koldioxidutsläppen per enhet gods är låga jämfört med andra transportmetoder. Att välja båtfrakt i stället för flyg, till exempel, minskar utsläppen med 98%.

Låga kostnader

Eftersom ett fartyg kan lasta tusentals containrar åt gången blir transporten mycket billigare per enhet jämfört med andra sätt att frakta. Det är särskilt kostnadseffektivt för stora volymer.

Hög flexibilitet

Stora volymer, mindre partier eller hela maskiner – med sjöfrakt går det mesta att lösa. På båtar går det att göra plats för nästan alla typer av gods och frakten går att anpassa till specifika krav.

Vill du boka frakt med båt eller har du andra frågor? Kontakta oss!

Vårt team har många års erfarenhet och expertkunskap inom transport, logistik och spedition. Oavsett om du har en specifik fraktförfrågan eller behöver hjälp med att hitta den bästa lösningen för ditt företag, tveka inte att kontakta oss. Vi skräddarsyr våra tjänster för att möta dina behov och ser till att din logistik flyter på smidigt.

Vad betyder frakttermen – sjöfrakt?

Agent

En speditör vi har kontakt med i ett annat land, som hjälper oss att hantera frakter och leveranser i det landet.

Rederi:
Företaget som äger eller driver fartyg och transporterar gods över havet.

Break Bulk:
När gods inte passar i containrar, utan transporteras stora, tunga enskilda föremål som lastas direkt på fartyget, t.ex. byggmaskiner, turbiner eller generatorer.

Reefer:
En kyl/fryscontainer för att transportera temperaturkänsliga varor.

Transit:
Tiden eller processen en vara genomgår från att den lämnar ursprungslandet tills den når destinationen, inklusive omlastningar och stopp längs vägen.

FCL (Full Container Load):
Eftersom ett fartyg kan lasta tusentals containrar åt gången blir transporten mycket billigare per enhet jämfört med andra sätt att frakta. Det är särskilt kostnadseffektivt för stora volymer.

LCL (Less than Container Load):
När varor från olika avsändare delas i en gemensam container.

RoRo (Roll-on/Roll-off)

När fordon och tunga laster rullas ombord på ett fartyg, t.ex. lastbilar eller hela tåg.

Flatrack:

En slags container utan väggar eller tak, för att transportera stora eller oregelbundna laster.

BCN (Bulk Containerized Load):

När gods från flera olika leverantörer, till samma beställadre, lastas i en gemensam container.

Sjöfrakt är bara en del av leveranskedjan. Vi jobbar med hela.

Vi har transportlösningar för alla dina behov. Som speditör och helhetspartner inom logistik och transport hittar vi nyckeln till att frakta ditt gods från där det är, till dit det ska.

Sjöfrakt

Lagerhållning

Flyg

Försäkringar

Järnväg

Järnväg

Distribution

Tullhantering

Vägtransport