Sofie håller koll på allt från containrar till kundrelationer

Knutpunkten mellan leverantören i Kina och kunden i Sverige, hon heter Sofie Ljungqvist och jobbar på Key Logistics. Som speditör inom sjöfrakt hjälper hon importerande företag från bokning till leverans. 

Hon nämner snabbt många begrepp. Det är leverantörer, agenter, rederier, åkerier, kunder. För att hålla det kort: Leverantören är företaget varifrån själva varorna kommer. Agenten är aktörer som Key Logistics, fast i andra länder. Rederier är de som har själva fartygen. Åkerier ansvarar för vägtransport. Och kunderna – ja, det är ju ni som ska ha varor hit till Sverige. 

Hennes jobb är att hålla ordning på allt och alla, från bokning, genom tullen, till leverans.

– Jag hjälper mina kunder med bokning, bekräftar avgångar och kan hjälpa till med förtullning. Ja, egentligen hela logistikkedjan. Och efter leveransen börjar det om igen, med en ny bokning.

Med sjöfrakt tar det ett tag tills leveransen är framme. Ett bra tag. Mellan 40 och 60 dagar, för att vara ganska exakt. För Sofie innebär tiden gott om utrymme att planera och förbereda leveransen ordentligt. För hennes kunder är ett bra pris och förhållandevis hållbar transport de främsta styrkorna med fraktsättet.

– Vi försöker alltid hitta de kortaste ledtiderna till de bästa priserna. Vår målsättning är att optimera varje fraktlösning för att säkerställa snabb och kostnadseffektiv leverans. Att undvika omlastningshamnar och få kundens container på en direktbåt är ett alternativ som vi tittar på för att minska ledtiden och minska risken för förseningar. Genom att välja direkttransporter kan vi effektivisera flödet och minimera onödiga dröjsmål. Ju fler stopp, desto större risk att något oförutsett händer.

Men – samtidigt nämner Sofie just det oförutsedda som bland det roligaste med jobbet.

– När det kommer upp något klurigt, som något oförutsett eller särskilda krav från en kund. Kanske att det plötsligt blir brådis och vi behöver hitta en lösning för omlastning och bil sista biten, eller kanske att behöva ordna en lagerlösning åt en kund som inte kan ta emot lasten förrän om en månad … Det är lite som att lägga pussel. Att kunna göra kunder nöjda då, och få positiv feedback, det är väldigt roligt. 

Fokus på problemlösning och service, det är det som utmärker Key Logistics som speditionspartner, menar Sofie. Att varje kund har en egen kontaktperson som guidar dem genom hela processen gör logistiken både tryggare och smidigare.

– Det är kontakten med människor som gör jobbet så roligt. Att få hjälpa kunderna hitta rätt lösningar, bolla idéer och få allt att falla på plats.

Egentligen skulle det bara vara ett ettårigt vikariat. Nu har hon jobbat i branschen i 15 år. De senaste två har hon varit en del av Key Logistics.

– Här månar man om oss medarbetare och vill att vi ska tycka det är roligt att gå till jobbet. Det märks i hela arbetsklimatet – och det är därför jag trivs så bra här, avslutar hon.