Från praktikant till speditör – och vidare
Jennie Käck började på Key Logistics som praktikant. Flera roller senare ska hon nu ta nästa steg. För Jennie handlar jobbet om mer än att förflytta varor – det handlar om service, relationer och att få utvecklas som person.
Egentligen är det dålig timing för en intervju om vad Jennie gör på jobbet. Hon ska nämligen byta roll. Men å andra sidan – det är en av fördelarna med att jobba på Key Logistics. Vill du testa något nytt, då får du göra det.
– Key Logistics är måna om att medarbetarna utvecklas. Det kom ett läge nu, och då fick jag den chansen. Faktiskt så var det vår VD som kom med förslaget.
Jennies resa på Key Logistics började redan på Chalmersutbildningen, i en monter på ett arbetsmarknadsevent. Som blev en praktikplats, som blev ett sommarjobb, som blev ett extraknäck, och som sen blev en fast anställning som speditör för sjöfrakt. På den nya horisonten skymtar ett jobb med Inside Sales.
– En av de roligaste sakerna med mitt jobb är kontakten med människor. Det är lite som att man blir kollega med människor på andra företag och får inblick i många branscher. På säljavdelningen kommer det att bli mer av det. Där blir jag ännu mer av en spindel i nätet och kommer svara på förfrågningar, ta kontakt med agenter och assistera våra säljare.
Spedition är en osynlig men viktig del av hur världen fungerar. Under åren som speditör har Jennie spelat en viktig roll i att vardagssaker finns på butikens hyllor.
– Jag har hjälpt till att få hit till exempel schampo, produktförpackningar, glödlampor – det som bara ska finnas. Innan jag började i branschen visste jag inte så mycket om processen bakom. Det är lätt att tänka att en vara är i Kina och sen är den här.
Men för sjöfrakt gäller det att vara ute i god tid. Ungefär en årstid i förväg. Jennie förklarar:
– Just nu (innan jul, reds anm.) är det våren som gäller. Påskägg, vårmode, såna saker. Hamn till hamn tar det runt 60 dagar. Men varorna ska såklart också först produceras, sen tullas och deklareras. Med allt det inräknat kan det handla om upp till 80 dagar.
Dessutom är havet trafikerat och eftertraktat. Har du inte sett till att boka frakt förrän varorna är klara, finns risken att fartygen är fullbokade för en bra tid framöver. God framförhållning låser upp smidigare processer och kortare ledtider. Key Logistics är gärna med tidigt.
– Jobbet som speditör består mycket av att hitta de bästa priserna till de kortaste ledtiderna. Och en nyckel för att lyckas med det är att vara tidig med bokningar, korrekta tulldokument och en plan för leveransen.
Samtidigt får du vad du betalar för. Ett lågt pris är inte alltid värt det.
– Det kan till exempel vara billigare med en båt som gör många stopp, och därför tar längre tid och är mer utsatt för försenande risker. Vi kombinerar olika värden och vill skapa en trygg upplevelse för våra kunder. Du har alltid någon att vända dig till, blir uppdaterad om godsets resa och får en speditör som tänker steget före. Vi är kanske inte alltid de billigaste, men vi är bland de bästa på service, avslutar hon.