By Faux

I januari 2018 var Linda Forsberg redo att lansera sitt bolag By Faux och börja sälja konstgjorda växter till konsumenter. Efter att ha jobbat som försäljningsdirektör inom massmedia med stort personalansvar var hon redo att göra något eget. Att jobba för sig själv och att förse marknaden med något som inte fanns tillgängligt – riktigt snygga konstgjorda växter.

Ganska snart kom hon underfund med två viktiga saker:

  1. Hon skulle rikta in sig på företag i stället för privatpersoner
  2. Hon behövde börja importera växter själv, för mer kontroll och bättre lönsamhet

Med stort driv och målfokus gick det bra att rikta om mot företag så hon kunde bygga en kundkrets och få upp volymer. När det gällde den andra biten, att importera själv var det lite mer utmanande. Hon visste inte ens var hon skulle börja.

Men Linda är inte den som backar för en utmaning. Hon satte sig ensam på ett plan till Kina för att gå på Kanton Fair, som är en enorm mässa, där man kan knyta kontakter med tillverkare och se vad de har att erbjuda. Besöket resulterade i dyra inköp som inte höll måttet när de väl kom till Sverige.

– Då var jag beredd att ge upp tanken på import, säger Linda.

 

Men efter att hon kommit i kontakt med en agent, som hjälpte henne att hitta bra tillverkare kunde hon få tag i det hon behövde. Då uppstod nästa utmaning. Sakerna måste hem från Kina. Hur ska det gå till? Det var i det läget Linda tog kontakt med Key Logistics.

– Det är viktigt med relationer när man är en liten spelare. Det är inte roligt att komma till de stora speditionsbolagen och vara obetydlig och sist i prioriteringen. Key Logistics behandlar mig på samma sätt som en stor kund, och de fightas och ser till så mina leveranser kommer med båten som de ska.

 

I Key Logistics hittade hon en partner som har kontakter med alla stora speditörer och kunde lösa hela importkedjan.

– Helt plötsligt blev jag importör! Man får nypa sig lite i armen. Första sändningen som kom, då tog vi vår lilla Ryds-båt och åkte ut och så grät jag lite när den stora Maersk-båten kom in och lade till i Scandia-hamnen med mina grejer ombord. Det var otroligt stort för mitt lilla företag.

IMG_2406
By-Faux-växtvägg_Särö_s

Linda berättar att genom att hon satte sin agent och Key Logistics i kontakt med varandra, så kan de lösa importen sinsemellan. Hon behöver bara informera om vilken volym det är och vilken procentsats det ska vara på tulltaxan och sen löser Key Logistics frakt, import och förtullning ända fram till det tredjepartslager By Faux använder i Göteborg.

Sedan första leveransen har det blivit flera, och för varje gång ökar hon volymerna lite i taget för att inte orsaka en situation där kassaflödet blir för ansträngt.

– Det är en utmaning att hitta balansen och kunna öka omsättningen utan att skuldsätta sig eller att bli sittande på stora lager.

 

På frågan om vad det största fördelarna med direktimport är, så svarar hon kontroll och kvalitet. Att äga kedjan hela vägen från produktion.

– Jag vet exakt när båten går, när den kommer in, hur mycket jag kan sälja. Den kontrollen gör att jag kan ge bättre service till mina kunder. När jag har jobbat med grossister och distributörer har det hänt att de glömt bort min order eller råkat sälja den till någon annan. Genom egenimport har jag också full koll på kvaliteten.

 

Hur går samarbetet till rent praktiskt?

– Jag meddelar att en ny produktion har startat. Denna volym är klar det här datumet. Sen tar Key Logistics över hela vägen tills varorna är på By Faux lager i Göteborg.

Vad uppskattar du mest med samarbetet med Key Logistics?

– Det personliga. Jag var med på deras julfest med andra kunder och de har jobbat med varandra i många år. Det är tydligt hur uppskattade de är och det är en professionell och vänskaplig relation till kunderna med ambitionen att alla ska göra bra affärer.

 

Hur har det gått under Corona-krisen? Har det varit svårt att få fram varor?

– Ja, det har varit jättesvårt! Först var det nedstängning, sen containerbrist när alla fartyg och containers låg utanför USA:s västkust och Europa var nedprioriterat. Sen fick alla chaufförer covid, och sen kom det kinesiska nyåret och karantän. I höstas när det var kris höll mina grejer på att inte komma med båten, men då kunde Key Logistics prata direkt med sina kontakter och lösa det.

 

Skulle du rekommendera andra att ge sig på direktimport, och vilka råd skulle du vilja ge på vägen?

– Jag skulle absolut rekommendera det. Läs på och skapa relationer. Jag kan till exempel inte kinesiska, men då kan jag prata med min agent, som har folk på plats som pratar kinesiska. Samma sak gäller med Key Logistics. Det är tryggt att ha någon som håller mig i handen, som jag kan ställa alla frågor till utan att känna mig dum. De är väldigt trevliga, kunniga och det finns alltid någon att prata med och få hjälp av.

 

Linda betonar att det är viktigt att vara förberedd på att det kan ta tid och tillkomma kostnader som tull och annat. Hon säger att det sällan är en rak väg, men att det bara är att våga sätta sig i bilen och se vart det svänger, och att utforska sidovägar. De kan leda till nya affärsidéer. Hon tillägger med ett skratt:

– Ingen kommer ihåg en fegis! Om man inte vågar kommer man ingenstans.

BF_Start