Vad uppskattar du mest med samarbetet med Key Logistics?
– Det personliga. Jag var med på deras julfest med andra kunder och de har jobbat med varandra i många år. Det är tydligt hur uppskattade de är och det är en professionell och vänskaplig relation till kunderna med ambitionen att alla ska göra bra affärer.
Hur har det gått under Corona-krisen? Har det varit svårt att få fram varor?
– Ja, det har varit jättesvårt! Först var det nedstängning, sen containerbrist när alla fartyg och containers låg utanför USA:s västkust och Europa var nedprioriterat. Sen fick alla chaufförer covid, och sen kom det kinesiska nyåret och karantän. I höstas när det var kris höll mina grejer på att inte komma med båten, men då kunde Key Logistics prata direkt med sina kontakter och lösa det.
Skulle du rekommendera andra att ge sig på direktimport, och vilka råd skulle du vilja ge på vägen?
– Jag skulle absolut rekommendera det. Läs på och skapa relationer. Jag kan till exempel inte kinesiska, men då kan jag prata med min agent, som har folk på plats som pratar kinesiska. Samma sak gäller med Key Logistics. Det är tryggt att ha någon som håller mig i handen, som jag kan ställa alla frågor till utan att känna mig dum. De är väldigt trevliga, kunniga och det finns alltid någon att prata med och få hjälp av.
Linda betonar att det är viktigt att vara förberedd på att det kan ta tid och tillkomma kostnader som tull och annat. Hon säger att det sällan är en rak väg, men att det bara är att våga sätta sig i bilen och se vart det svänger, och att utforska sidovägar. De kan leda till nya affärsidéer. Hon tillägger med ett skratt:
– Ingen kommer ihåg en fegis! Om man inte vågar kommer man ingenstans.